Blog 042: Cvetača

, 9. Oct 2016 | 3 Comments

Blog #41: Cvetača

Cvetača ima čiiiistttoooo neupravičeno slab ugled. Že res, da sama po sebi nima nevemkakšnega okusa, a če jo pravilno pripraviš, je fenomenalna. V nadaljevanju si najprej preberi nekaj presenetljivih dejstev o cvetači, potem pa si oči spočij na odličnih receptih – en je boljši od drugega!

Cvetača

Izvor cvetače

Cvetača spada med kapusnice oz. križnice (poleg cvetače so najbolj znane kapusnice še zelje, brokoli, ohrovt, brstični ohrovt) in izvira iz severovzhodnega Sredozemlja. Danes cvetačo gojijo po vsem svetu, največ pa je pridelajo v Evropi in Aziji.

Sorte cvetač in gojenje

Gojenje cvetače je malo bolj zahtevno, saj je zelo občutljiva na močno sonce in vročino, potrebuje pa tudi veliko vode. Najbolj uspeva v pomladanskem in jesenskem času, zato je najbolje, če sadike posadimo aprila ali julija. Za rast potrebuje slaba dva meseca.

Cvetača se razvije brez svetlobe. Če je preveč izpostavljena soncu, postane rumena. Prav zato cvetačo objemajo listi, ki jo ščitijo pred svetlobo. Da cvetača ne porumeni, lahko preprečimo tudi s prekrivanjem.

Najboljši sosedi cvetače so stročji fižol, zelena, blitva, solata, paradižnik, korenček in špinača, slabi sosedje pa so čebula, česen in jagode.

Cvetačo najpogosteje ogroža plesen, golšavost in črnoba kapusnic. Najpogostejši škodljivci so kapusova muha, belin in polži. Pred škodljivci cvetačo zaščitimo tako, da poleg cvetače posadimo ognjič, timijan in kamilico.

Čeprav je najbolj znana vrsta cvetače v Sloveniji prav bela cvetača, poznamo tudi zeleno, oranžno in vijolično. Oranžna cvetača naj bi vsebovala kar 25-krat več vitamina A kot bela.

Cvetača je zdrava!

Cvetača vsebuje malo kalorij, veliko mineralov in je bogat vir vitaminov, zlasti vitamina K, ki je pomemben pri strjevanju krvi. Ker vsebuje lahko prebavljive beljakovine, je izredno primerna za želodčne in črevesne bolnike, za ljudi s sladkorno boleznijo in je odlično dietno živilo – 100 g cvetače ima le 22 kalorij/94 kJ. Kot vse zeljnice tudi cvetača vsebuje veliko vitamina C in folne kisline ter kalcij, magnezij, kalij, bor in betakaroten.

Cvetača čisti kri, pomaga pri zvišanem krvnem tlaku, pri zaprtju, pri težavah z mehurjem in ledvicami ter preprečuje krvavitve iz dlesni. Cvetača povzroča vetrove. Je antioksidant in preprečuje nastanek raka.

Druge zdravilne lastnosti cvetače:

  • Odvaja vodo,
  • spodbuja zdravje srca,
  • pomaga pri težavah ledvic in mehurja,
  • pospešuje nastajanje krvi,
  • krepi imunski sistem,
  • preprečuje okužbe,
  • znižuje krvni tlak,
  • deluje protivnetno,
  • spodbuja delovanje možganov,
  • pomaga pri prebari,
  • ščiti želodčno sluznico,
  • zmanjšuje tveganje za nastanek raka.

Viri: Zeleni svet, Ženski SvetAktivni.si

Shranjevanje cvetače

Pri nakupu cvetače smo pozorni na njen vonj. Glava cvetače naj bo bela, listi okoli nje pa sijoče zeleni. Shranjujemo jo obrnjeno navzdol (steblo naj gleda gor) do 3 dni v hladilniku.

Cvetača pa se čudovito shrani tudi v zamrzovalniku. Svežo narežemo na cvetke, po želji na hitro poblanširamo (dve minuti “kuhamo” v vreli in rahlo okisani vodi), odcedimo in ohladimo ter shranimo v vrečki ter položimo v zamrzovalnik.

Čiščenje cvetače

Čeprav so kupljene cvetačne glave ponavadi večinoma čiste, so doma pridelane druga zgodba. Glava cvetače in prostor med cvetki cvetače so namreč čudovito skrivališče majhnih živalih in umazanije.

Zato je priporočljivo, da kar celo glavo ali pa le cvetke za nekaj minut potopimo v toplo soljeno vodo. Cvetke potem pazljivo poberemo iz vode, splaknemo pod tekočo hladno vodo in uporabimo v receptu.

Odlični recepti iz cvetače

Cvetača je neverjetno vsestransko živilo in ni dobra le za pohanje in juhe, odlična je v mnogih jedeh – iz nje lahko pripravimo cvetačni riž, je čudovita osnova za pico, se lepo umeša v pire in se prav čarobno spremeni v božansko vegansko kremno omako. Še opozorilo – dlje, kot cvetačo kuhaš, močnejši bo njen žveplast vonj. Zato je kratko kuhanje, praženje in blanširanje najboljši način priprave.

Nekaj fotk receptov si poglej v nadaljevanju, vse Sit Fit recepte, ki vsebujejo cvetačo, pa poišči pod oznako cvetača.

Cvetačna pica
Recept: Cvetačna pica >>

Cvetačna omaka
Recept: Veganska kremna cvetačna omaka >>

Cvetačni riž z mešano zelenjavo, ingverjem in mlado čebulo
Recept: Cvetačni riž z mešano zelenjavo, ingverjem in mlado čebulo >>


Recept: Krompirjevo-cvetačni pire s kremno špinačo in pečeno koruzo >>


Recept: Cvetačne kroglice >>

Zeleno-bela zelenjavna juha s krompirjem
Recept: Zeleno-bela zelenjavna juha s krompirjem >>

Pečena zelenjava s sezamovim prelivom
Recept: Pečena zelenjava s sezamovim prelivom >>


Recept: Špinačni rezanci s cvetačno omako, gobami in sušenimi paradižniki >>

Print this pagePin on PinterestShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrShare on Google+Email this to someone

3 Comments

  1. Sabina
    October 23, 2016

    Same okusne ideje…
    Všečno. Za vsak dan 😉

    Reply
  2. anja
    March 8, 2017

    Cvetačna pizza je odlična. Me pa resno zanima kakšne so cvetačne kroglice. 🙂 Res fine ideje (sploh za otroke, ki tako ali tako sovražijo zelenjavo. 😀

    Reply
    • Barbara
      March 8, 2017

      Me veseli! 🙂 Ooh, potem pa kar poskusi kroglice. Super so. Pa še hitreje se pripravijo kot pica. 😉

      Reply

Leave a Reply